Idrottens ansikte – Fotboll

swedbank-stadium

Läser man om att fotbollsmatchen spelades där den spelades. Är det inte alls säkert att den spelades där den spelades. Blev det där glasklart? Eller ska vi försöka förtydliga det lite mer?.. Ok förtydliga.. Då gör vi så.

Vi tar ett exempel ur verkligheten för att förtydliga detta lite märkliga påstående.
När det skulle till att sparkas boll i Champions League hösten 2014. Med Malmö FF i gruppspelet mot storklubbar som Juventus, Club Atlético de Madrid och Olympiacos FC.

Olympiacos som för övrigt var första motgången.. menar motståndaren på Malmö FF:s hemmaplan Swedbank Stadion senhösten den 1 oktober 2014. Då fick det inte heta att matchen spelades på Swedbank Stadion. Utan helt tillfälligt döptes matcharenan om så att matchen kom att spelas på Malmö New Stadium … som alltså i verkligheten helt enkelt inte finns…

På ALLA ställen där namnet eller loggan visades täcktes över med grå plast. Trots att Swedbank betalar fem miljoner om året i tio års tid för att arenan ska få heta just det den heter. Nämligen Swedbank Stadion.

Varför? Kan man ju få som en tanke.. Svaret är att det mäktiga UEFA, Union of European Football Associations äger hela detta penningstinna arrangemang. Därmed är varunamn portade, som inte har avtal med UEFA, som Swedbank.

Swedbank blir då ett varumärke som inte på nått sätt får kopplas ihop med UEFA och Champions League. Eller för den delen exponeras, i samband med föreställningen.. ää.. fotbollsmatchen på Malmö FF:s hemmaarena, som UEFA då äger alla rättigheter till.

Alla platser på och runt arenan där namnet Swedbank finns eller deras logga exponeras täcks nu alltså över med grå plast! Arenan som matchen spelas på heter inte Swedbank Stadium. Utan nu är namnet ”Malmö New Stadium”.

Hur gick det då för Malmö FF i Champions League? Det första svenska lag som på 14 år kommit hela vägen fram till gruppspelet. Malmö FF var nu ett av 32 europeiska lag som tog en plats i en av de 8 grupper med 4 lag i varje grupp som skulle kvala vidare.

Jodå, skapligt skulle man kunna säga. Minst 130 miljoner kronor i vinst. Exakt hur mycket vet man inte eftersom utbetalningar från UEFA pågår även under 2015.

Beräkningarna på inkomster av Champions League äventyret grundas på den här inkomstkalkylen. 19 miljoner kronor för play-off matchen mot Salzburg. Cirka 80 miljoner för avancemanget till Champions Leagues gruppspel. Cirka 10 miljoner kronor för segern mot Olympiacos och cirka 20 miljoner i evenemangsintäkter.

Till detta kommer även lite mer osäkra cirka 100 miljoner från den så kallade media-potten. Man vet inte riktigt något om den innan hela Champions Leagues 2014-2015 är avgjort i och med finalen på Olympiastadion i Berlin 6 juni 2015.

Va? Du menar sportsligt? Inget vidare. Sist i sin grupp… Men dom gjorde en äkta Pierre de Coubertin skulle man kunna säga. ”Det viktigaste i livet är inte att segra, utan att kämpa väl”…. och tjäna en massa pengar. Skulle man säkert kunna lägga till..

Det här är ett av flera blogginlägg under devisen Idrottens ansikte.
Fotboll – Cykel – Tennis – Skidor – Segling

V-bjornen-01

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: