Tåg på fel spår

perong-spar-jpg

En riktigt farlig olycka var på vippen att hända. Bara en riktigt observant lokförare som förhindrade en frontalkrock mellan två tågsätt med 100-tals personer ombord.

Man skulle kunna tro att det var synopsis för ännu en stor katastrof film från Hollywood. Men det är den enkla nakna sanningen när två passagerartåg växlas in på samma spår och kommer att möta varandra front mot front.

Ett av SJ:s X2000 tåg hade kört in och stannat på mötesplatsen i Strömtorp utanför Degerfors i Örebro län. Från motsatt håll kommer ett tåg från Tågkompaniet och skall alltså passera tåget som står inne på väntspåret.

Tågkompaniet ska ha fritt spår förbi. Lokföraren upptäcker i sitt kontrollsystem att en signal längre fram kommer att visa stoppsignal och minskar ner på hastigheten.

Då händer det som inte ska kunna hända. En växel slår om och leder in Tågkompaniets tåg på det spår där SJ:s X2000 tåg står och inväntar mötet.

Lokföraren slår på max av tågets bromsförmåga och lyckas på så sätt få ner hastigheten och få stopp på tåget och förhindrar katastrofen. Tågen blir till sist stående front mot front med mindre än hundra meter emellan sig.

Detta hände alla den 4 november. Det som skulle ha kunnat bli Sveriges största tågkatastrof på 30 år. Men tystnaden har varit total om vad som inträffade. Först idag 23-11-2014 kan SVT kan rapportera om det inträffade efter att ha fått ta del av rapporten från Statens haverikommission.

Tystnad har rått från alla håll. ”Den som inte vet har inget att bekymra sig över”. Man kan enkelt kunna säga att inget hände och att lokföraren gjorde sitt jobb. Nu växlar vi spår och kör vidare….

Men tänk om.. det hade legat våta löv på spåret! Hade lokförarens uppmärksamhet räckt till?. Hade tågets bromsförmåga klarat att få ner hastigheten?

För två dagar sedan, fredagen den 21 november halkade ett Öresundståg förbi stationen i Lessebo utan att kunna stanna. Anledningen var att det fanns våta höstlöv på spåret som gjorde det halt som såpa…

Tillbaks till väntspåret i Strömtorp utanför Degerfors i Örebro län.

– ” Det är naturligtvis jätteviktigt att få svar på frågan: vad var det som hände? Vad var det som gjorde att det hände, och framför allt vad gör Trafikverket för att säkerställa att det inte händer igen, säger Helga Baagøe kommunikationsdirektör på SJ ”.

Ja vad säger Trafikverket?

– ” Vi har bra koll på anläggningen och vi har ett systematiskt säkerhetsarbete som vi jobbar med varje dag. Sedan är det här i Strömtorp ett oerhört allvarligt tillbud som vi måste utreda och också lära av, säger Anna Lundman chef för Trafikverket Underhåll ”.

Utredningen försvåras dock av att Trafikverket inte stoppade trafiken efter tillbudet. I stället lät de tågen köra därifrån.

– ” Inträffar det ett allvarligt tillbud eller en olycka som man inte kan förklara får man sluta köra tills man åtminstone förstått vad som hände, säger Håkan Jarl, säkerhetschef på Tågkompaniet ”.

Två tåg nära frontalkrock
Vanligt & Vänligt

V-bjornen-01

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: