Nu har man kört för långt

oresundstag-svartvit-600-V

–  ”Vi är kraftigt missnöjda” Magnus Andersson, affärsområdeschef för tågverksamheten inom Skånetrafiken. ”Problemet med Öresundståg som avgår med underbemanning och saknar tågvårdar ombord. Är större än vi tidigare trott”, och riktar kritiken mot Veolia som är tågoperatören .

 Veolia tar åt sig av kritiken men understryker att det inte innebär någon fara för passagerarna att köra utan tågvärd.

–  ”Det är inte på något vis bra eller roligt och det är en service- och kvalitetsbrist att inte ha någon tågvärd ombord, definitivt. Men hade det varit fara hade vi fått ställa in tåget. Det är inte bedömt som någon säkerhetsrisk”, säger Linda Walmeus, driftchef på Veolia Transport.

Hon kan om hon vill, läsa innantill i de säkerhetsföreskrifter som Veolia själva omarbetade för drygt ett år sedan. Där det blev tillåtet för lokförare att framföra tågen även om det inte finns tågvärd eller annan personal ombord.

Enligt Veolia är bristen mer servicebetingad. Däremot är tågvärd ett absolut krav över bron mellan Malmö och Köpenhamn. Så på den sträckan förutsätter Magnus Andersson från Skånetrafiken att det finns tågvärdar ombord.

Men vänta lite nu… Öresundståg över bron till Köpenhamn. Då är det en säkerhetsrisk att inte ha tågvärdar ombord. I Sverige då? Är frånvaron av tågvärdar ombord endast en fråga som är servicebetingad….  ??

Tony Gezelius, huvudskyddsombud på Veolia Transport. ”Resenärer inom Sverige är precis lika viktiga som resenärer till Danmark. Avsaknaden av tågvärdar är ett säkerhetsproblem för både lokförare som för resenärerna”.

Det här är inget nytt problem. Alla reda hösten 2013 vände sig facket till Arbetsmiljöverket och begärde att ensamarbetet skulle stoppas. Där hos Arbetsmarknadsverket har ärendet vilat sedan dess…

För några veckor sedan utfärdade huvudskyddsombudet på Seko ett skyddsstopp, när situationen närmade sig fullt kaos. Det tog Arbetsmiljöverket en timma på en lördag att häva stoppet.

Men nu händer det något… ?
Arbetsmiljöverket har funderat sedan november 2013. Nu har man kommit fram till ett förbud för Veolia att framföra tågen utan ombordpersonal.

För att Öresundstågen skall få framföras med endast lokförare ombord. Kräver verket att tågen byggs om så att tågföraren från sin förarhytt har full kontroll över ombordstigningen. Samtliga larm inklusive brandlarm.

Dessutom måste Veolia ordna praktiska evakueringsövningar. Där alla tågförare får lära sig hur de ska kunna evakuera ett helt tågsätt på egen hand, om det inte finns annan personal ombord. Dessutom ska tågoperatören upprätta handlingsplaner.

Förbudet träder i kraft från den 2 februari 2015. Därefter riskerar Veolia ett vite på 300 000 kronor om tågen inte är bemannade utöver tågförare.

Nu har Veolia tre veckor att fundera på om dom ska överklaga beslutet till Förvaltningsrätten. Klara Haage, pressansvarig på Veolia, säger att det är för tidigt att uttala sig om en eventuell överklagan..

–  ”Nu ska vi först analysera vad som står i beslutet”.

Så sista ordet är med all säkerhet varken sagt eller skrivet om konflikten på Öresundstågen. Mellan Veolia Transport och den fackliga organisationen Seko.

Tidigare bloggflöde om Öresundstågen
Underbemanning helt normalt
Strejken växlar upp
Strejk är en rättighet vi har kvar
Rätten till sitt eget arbete

V-bjornen-01

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: