Underbemanning helt normalt . . .

oresund-tag-spar-600

Så var vi där igen…konflikt på Öresundstågen beroende på underbemanning. Tågen går men tågvärdar saknas tyvärr på denna tur. Skulle man kunna skämta till det.

Mellan den 1 och 4 juli lämnade ett femtiotal Öresundståg stationen utan tågvärdar ombord. Enda ansvariga personen ombord på tågen är lokföraren. Som självklart inte kan lämna sin arbetsplats varken under förberedelse eller färd. Det inser ju alla, eller hur!

Tågen avgår alltså utan varken service- eller säkerhetspersonal ombord. Händer det något under färd finns ingen ansvarig personal att nå. Vill vi resa med Öresundståg under dom betingelserna? Vi kan naturligtvis avstå. Men hur vet man att just den här avgången inte har personal ombord. . .

Ohållbar situation för lokförare. Alla har rätt till en sund arbetsmiljö. En klar hälsorisk för den ensamarbetande lokföraren att ha hela ansvaret själv utan att kunna lämna förarplatsen, om något skulle inträffa. Säger huvudskyddsombudet och går in och lägger ett skyddsstopp från klockan 17:00 på lördagen den 5 juli.

En timme (60 minuter) tar det för Arbetsmarknadsverket att på en lördag sen eftermiddag behandla ärendet och ta beslutet att upphäva skyddsstoppet på Öresundståg.

Ensamarbete kan därmed ses som normalt. Veolia håller samtidigt med Seko, den fackliga organisationen. Att ensamarbete aldrig är bra. Men samtidigt är ju Arbetsmarknadsverkets upphävande av skyddsstoppet en tydlig markering . . .

Veolia väljer under rådande förhållande att varsla 95 lokförare och tågvärdar om uppsägning. Av de 95 varslade personerna kommer 73 personer att få lämna bolaget. Medan 22 personer kommer att återanställas, men då på deltid.

Facket pekar på bemanningsbristen och att de här 95 personerna kommer att behövs för att överhuvud taget kunna köra trafiken. Jens Kvist Christensen, Sekos klubbordförande på Öresundstågen. ”– Veolia påstår att de har för mycket personal. Samtidigt får vi mail varje dag om att det saknas folk och att företaget är villiga att betala övertid för att personalen ska hoppa in och jobba extra”.

Allt det här är bara en fortsättning på konflikten mellan Almega och Seko om Veolia och bemanningen på Öresundståg. Som i våras ledde fram till den tre veckor långa strejken som gav totalstopp i trafiken ända fram till midsommar och då hotade att ge totalstopp även på tunnelbanan i Stockholm.

Då ville man säga upp 250 personer och återanställa ett mindre antal på sämre villkor. Varför nu ”bara” 95 kan man fråga sig. Det har planeringschefen på Veolia Susanne Müller såklart ett säkert svar på.. ” –  Vi har också haft personal som själva sagt upp sig, vilket gör att antalet personer som vi behöver varsla har förändrats sedan i våras”.

Kan dom kanske inte räkna? Har någon rätt eller fel?
Veolia tog över driften av Öresundståg, när danska DSB First den 11 december 2011 kastar in handduken, efter att varit på väg mot konkurs.

Vilket gör att Veolia idag har ett klart grepp om kostnaden för att driva trafiken. När nytt anbud för de kommande fem åren ska lämnas årsskiftet 2013 – 2014 för trafikstart 2015. Är det tre bolag som lämnar in anbud. Förutom Veolia även Arriva Tåg och SJ.

Öresundståg trafikerar sträckan Halmstad – Göteborg. Hässleholm – Växjö – Kalmar samt Hässleholm – Kristianstad – Karlskrona. Här finns även ytterligare optioner för framtiden. Sträckan Göteborg – Alvesta och Halmstad – Hässleholm.

Veolia vinner upphandlingen med lägsta bud. Veolia kan driva verksamheten till en kostnad av 530 miljoner per år. Det är 10 procent lägre en dagens kostnad. Veolias anbud var dessutom 50 – 60 miljoner lägre än anbuden från Aririva Tåg och SJ.

Enligt min uppfattning har Veolia vunnit upphandlingen med ett klart dumpat orealistiskt anbud som ligger så enormt mycket lägre än vad konkurrenterna Arriva Tåg och SJ anser att det kostar att driva Öresundståg de närmaste fem åren.

Är felet tågoperatören Veolia som inte kan räkna? Eller är det det kanske de gemensamma huvudmännen för verksamheten och därmed upphandlande av utlagt anbud, som inte bryr sig utan bara ser till lägsta kostnad? Skånetrafiken, Blekingetrafiken, Kalmar länstrafik, Länstrafiken Kronoberg, Hallandstrafiken och Västtrafik.

De som drabbas nu när Veolia måste försöka anpassa sin kostnad till vad de lovat i anbudet. Det är personalen som varslas och som ska avskedas. Helt enkelt dumpas bort från från sina jobb. Det är kvarvarande personal som får sämre villkor för samma arbetsinsats som tidigare. Det är Du och jag som resande som får lägre grad av service och säkerhet på tågen..

Här finns ytterligare blogginlägg relaterat till konflikten på Öresundstågen.

V-bjornen-01

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: