Strejken växlar upp

Violia-tag-strejk-3

Tågen som körs av Veolia för Öresundståg står stilla sedan måndagen den 2 juni. Strejken är alltså inne på sin tredje vecka utan att parterna har nått någon som helst samsyn på vad som är grunden för att konflikten utlöstes.

Upprinnelsen till konflikten är att Veolia varslat hundratalet av de anställda om uppsägning med möjligheten att omvandla heltidsanställningar till osäkra deltidsjobb och timanställningar.

Hela tågbranschen känns fel och i synnerhet tågoperatören Veolia som dumpar anbud för att komma in på marknaden. För att sedan försämra arbetsvillkoren för de anställda för att kunna driva en lönsam verksamhet.

Det är Öresundståg AB som äger de svenska Öresundstågen. Vem äger Öresundståg AB? Jo det ägs gemensamt av Skånetrafiken, Blekingetrafiken, Kalmar länstrafik, Länstrafiken Kronoberg, Hallandstrafiken och Västtrafik.

Är inte dom ”medskyldiga” i den konflikt som nu pågår. Dom har väl genom anbudsförfarande upphandlat tågtrafiken kan jag tänka mig och funnit det bästa och lägsta anbudet hos Veolia Transport.

Anbud som kan sägas vara ”dumpat” för att kunna vinna anbudsförfarandet där lägsta anbud var det enda kriteriet som i slutändan var viktigt. På bekostnad av de anställdas rätt till sin trygghet.

Nu är vi där vi är. Seko och Arbetsgivarorganisationen Almega kommer inte överens. Från och med tisdag 17 juni är strejken utvidgad till Kustpilen i Östergötland. Till midsommarafton hotas Krösatågen i Småland och all pendeltågstrafik i Stockholm.

Fler fackförbund varslar om sympatiåtgärder. Elektrikerförbundet arbeten vid Tanums shoppingcenter från den 23 juni. Hotell och restaurangfacket stoppar tågcateringen vid LSG Skychef från den 25 juni. Fastighetsanställdas förbund städare vid Billerud Korsnäs från den 25 juni. Livs med bemanningsanställda av Adecco vid Marabou i Upplands Väsby från den 27 juni. Målarförbundet 6 man på MPA rostskydd från den 30 juni. Kommunal med personal som arbetar med storstädningen vid Universitetssjukhuset i Lund från den 30 juni. Transport med 20-talet personer vid Skånetrafikens biljettkontroll från den 1 juli.

Klart är att konflikten på Veolia mellan Seko och Almega är av största vikt för arbetsklimatet i hela Sverige. Där väldigt många anställda i olika branscher lever med otrygga förhållanden. Det handlar om rätten att inte förlora sin anställning bara för att en ny arbetsgivare vinner en upphandling och tar över befintlig verksamhet.

Därför blir det riktigt skrämmande när politiker under pågående konflikt går ut med: Dags att begränsa rätten att strejka till-annan-sajt som Folkpartisten Christer Nylander gjorde i sin debattartikel i Aftonbladet.  Eller som Carl B Hamilton skriver på Folkpartiets hemsida:  Nej till Sekos maktfullkomliga och oproportionerliga övergrepp på pendeltågsresenärerna till-annan-sajt

Två Folkpartister och Riksdagsledamöter som tydligt visar att politiker vill styra och ställa i en konflikt på arbetsmarknaden. Trots att Sverige under många år har haft uppfattningen att konflikter på arbetsmarknaden skall lösas av arbetsmarknadens egna parter. Där politiker inte ska gå in och försöka styra. Christer Nylander och Carl B Hamilton. Ni får ha era åsikter, men vänta till efter konflikten att torgföra dom offentligt.

Tidigare blogginlägg om tågstrejken:
Strejk är en rättighet vi har kvar
Rätten till sitt eget arbete

V-bjornen-01

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: