Bland bloggar, banner och annonser

bla-annons-banner

Bloggar Banner och Annonser
De allra flesta som bloggar i den ena eller andra formen har i regel en annonsbanner överst. Många gånger även slumpade annonser i själva flödet. Oftast något som bloggaren inte styr över, men som minskar kostnaderna för bloggen.

Sen har vi nästa steg. Bloggar som har innehåll men också med rena produktplaceringar. Typ ” Den här mandolinen som är den bästa jag prövat. Använder den när jag skivar all potatisen till Janssons frestelse.” Kanske med ett efterföljande tips om var den är inhandlad.

Ibland kan det vara svårt att avgöra om det som skrivs, är för att bloggaren verkligen tycker att det är den bästa mandolinen, eller i själva verket har fått betalt från företagen för att skriva på ett trovärdigt sätt om deras produkt.

Här ett exempelPå hur det ska och bör se ut. Hämtat från modebloggen Frøken Cava. Det är från den 23 januari 2014. Inlägget har rubriken CASAL HIT. Så här börjar det. ”På slutten av sommeren i år så var jeg på lansering av Casall sin nye klær og utstyrskolleksjon HIT. En serie med komprensjonsklær og «back to basic» treningsutstyr.”  Sedan följer personlig löpande text om plaggen tillsamman med två bilder där hon är iförd tightsen.

Här finns så klart även med länken till var plaggen kan köpas. Så till det där med ”de bästa” osv. ”Om den er den beste tightsen jeg noengang har prøvd? Nei, men den kommer høyt opp på listen. Terningkast 4.När allt är klart redovisat kan man tydligt läsa längst ner attInnlegget er sponset.”  Snyggt jobbat!! Länk till blogginlägget på Frøken Cava: CASALL HIT

Här ett annat exempel22-åringen som driver Sveriges största modeblogg Kenzas och deklarerar inkomster på över 2 miljoner kronor (2012). Hon uppger sig ha 500.000 unika besökare varje vecka. Facebook över 67 500 personer som gillar. Jag tittade in och så här kan ett typiskt inlägg i bloggflödet vara. Det är från den 8 januari 2014.

Stor bild på händer med välmanikyrerade naglar med läcker färg. Under en oansenlig länk (går till en nagelsalong). Sen kommer den personliga texten: ”Fräschade upp naglarna idag! Ville ha dem fina inför nästa vecka då det vankas både blogg-gala i Berlin och ELLE-galan här i Stockholm, Jag valde en mörkröd färg med lite skimmer i, tänkte att det blir fint till Ida Sjöstedt-klänningen som är lite off-white.
Jag har bara gellack (ett färgat gelélack) på naglarna, längden är mina egna. Har tidigare aldrig kunnat ha långa naglar men gellack hjälper dem att hålla sig starka och fina.”               – Jag funderar medan jag läser blogginlägget, personlig text eller produkt text? Finns inget som tyder på sponsrat inlägg men jag tvivlar.. Länk till blogginlägget på Kenzas: NEW NAILS

Hur är det då med min egen blogg och annonser?
När jag beslöt mig för att starta upp ”Vanligt & Vänligt”. Så var det ett val för mig mellan att ha eller inte ha annonser, banners. Vilket skulle göra att jag inte skulle ha någon större kostnad för bloggen, i alla fall en mindre sådan. Utan annonser, banners och jag skulle få bekosta hela kalaset själv.

Eftersom jag beslutade mig för att försöka göra en blogg med kvalitet. Både när det gäller innehåll och utseende. Med omsorg och omtanke om mina förhoppningsvis kommande besökare, var valet enkelt. Vanligt & Vänligt är en blogg helt utan någon form av reklam. En annonsfri blogg. En oas på nätet.

V-vanligt-vit

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: